Mackie DL 1608 Master Fader v.2.1 - mały 16-kanałowy cyfrowy mikser live ze sterowaniem z Apple iPad

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_insertIle zależy od oprogramowania w cyfrowych mikserach live mogli się niedawno przekonać użytkownicy Mackie DL 1608. Nareszcie, po ponad półtora roku od premiery, Mackie zrealizował wszelkie postulaty i zapotrzebowania kierowane przez użytkowników i testerów – w tym również przez nas :-) – i udostępnił nową wersję systemu operacyjnego i aplikacji sterującej mackie Master Fader v.2.1. Co ten fakt zmienia w funkcjonalności Mackie DL 1608?

Radek Barczak, Dawid Janczak, Jan Marek

 

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_caly

Wiele. Bardzo wiele. Dzięki nowym funkcjom, Mackie DL 1608 to zupełnie nowa jakość! A przecież już w „starych” wersjach sprzed półtora roku, gdy mieliśmy w testach pierwszy raz ten mikser, Mackie DL 1608 rządził. Zachęcamy do lektury poprzedniego testu. Koncepcja miksera Mackie DL 1608 była odkrywcza, niemalże genialna. Skoro i tak wielu z nas kręci sztuki na iPadzie – bo wygoda, a często konieczność… bo realizatora ma nie-być-widać – to po co instalować elementy obsługi manualnej jak potencjometry, enkodery, przełączniki czy tłumiki? Skoro i tak częstokroć nie wykorzystujemy tego w pracy? Mackie DL 1608 jest odpowiedzią na zapotrzebowanie szeroko pojętej branży nagłośnieniowej, muzycznej i eventowej. Niewielkie rozmiary w połączeniu z możliwością bezprzewodowego sterowania wszystkimi (niemal) funkcjami uczyniły z Mackie DL 1608 hit sezonu 2012/2013. Aktualizacja oprogramowania Mackie Master Fader do wersji v.2.1 sprawia, że to maleństwo będzie jeszcze większym hitem. I to nie na jeden sezon, a na lata. Bo zyskuje funkcje, których wcześniejszy brak zamykał drogę przed naprawdę poważnymi aplikacjami tego miksera.

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_delay

Najważniejsza sprawa - linie opóźniające. Nareszcie są :-) W sekcji kompresora. Możemy opóźnić sygnał na każdym wyjściu do maksymalnie 300 ms, co przy temperaturze ok. 20°C daje nam odległość ponad 120 metrów. No…. teraz na Mackie DL 1608 można nawet Przystanek Woodstock skręcić :-P Co ważne, mamy zintegrowany z temperaturą powietrza kalkulator, który przelicza nam zadaną wartość opóźnienia na metry i stopy :-) Dostępny jest zakres temperatury od 0°C do 40°C, czyli zakres pracy Mackie DL 1608 - wyświetlane są również wartości w stopniach Farenheita.

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_EQ_Modern

Kolejna zmiana dotyczy również wyjść – na każdym wyjściu mamy 4-pasmowy korektor parametryczny, z przełączaną charakterystyką pasma najniższego i najwyższego między dzwonową i półkową. Do tego są dwa filtry: dolnozaporowy i górnozaporowy, oba przestrajane w pełnym zakresie, z wyborem nachylenia filtru (6 dB/okt., 12 dB/okt., 18 dB/okt. oraz 24 dB/okt.). – a to, w połączeniu z liniami opóźniającymi, pozwala potraktować Mackie DL 1608 jako pełnowartościowy procesor nagłośnieniowy :-) To co? Kiedy robimy kardioidę z basów na Mackie DL 1608? Na otwarciu KontenerART 2014? B-) Nie potrzebujemy tak naprawdę ani crossovera, ani procesora nagłośnieniowego. Wszystko mamy w Mackie DL 1608. Miodzio.

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_EQ_Vintage

W nowej wersji softu (już od bodaj v.1.5) korektor może pracować w dwóch trybach – od v.2.1 zarówno dla kanałów wejściowych, jak i wyjściowych. Mamy więc 4-pasmowe EQ w trybie Modern - czyli precyzyjny „przeźroczysty” brzmieniowo tryb oraz Vintage – mniej precyzyjny, ale bardziej… „muzyczny” w działaniu. Cokolwiek to znaczy. Nawet interfejs graficzny jest stylizowany na jakiś API czy inne Neve :-P mamy nie 4 pasma, a trzy, do tego na stałe określone wartości filtra dolozaporowego i poszczególnych filtrów. Fajnie to nawet wygląda, jest nawet pseudo-regulacja dobroci (Wide / Narrow). Po włączeniu korekcji w trybie Vintage „na baczność” wiele sygnałów – choćby bas, wokal, overheady – same z siebie jakoś tak… lepiej zaczynają brzmieć ;-P  Normalnie czary. Ale... Przyznam, że ja wolę liczyć na wiedzę i umiejętności w miksowaniu, a nie na „podbarwianie” i  „podkolorowywanie” brzmienia przez dźwiękowe VooDoo i nie-wiadomo-co-jeszcze… Dlatego raczej nie będę korzystał z trybu Vintage :-P Wolę precyzję i przezroczystość brzmieniową znakomitych algorytmów trybu Modern.

Niestety, przełączanie się z algorytmu Modern na Vintage powoduje utratę ustawień jednego pasma trybu Modern oraz zmianę dobroci filtrów :-P Jak sobie ustawicie już korekcję w Modern, warto zapisać ustawienie czy korekcji, czy całą scenę, bo włączając tryb Vintage tracicie to, co właśnie zrobiliście :-P Do poprawki...

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_Comp_Vintage

Analogicznie jest z kompresorami i bramkami – również są dwa algorytmy: Modern i Vintage. Stylizacja ekranu jest milutka dla oka. Kompresor Vintage nawet fajnie działa z basem i wokalem. Ale… jakoś tak dziwnie mało precyzyjne to to jest. Może się nie znam. Na pewno się nie znam :-P Skoro ludzie z Mackie to zrobili, to widocznie takie było zapotrzebowanie. Dobra - koniec marudzenia.

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_AUX_link

Warto wspomnieć również o wcześniejszych – niezwykle istotnych – aktualizacjach. Od wersji v.2.0 mamy możliwość linkowania kanałów i to zarówno kanały wejściowe, jak wyjściowe AUX. Dzięki temu możemy mieć wreszcie stereofoniczny AUX na przykład dla „ucha”. Choć zbyt wiele tych “uszu” nie obsłużymy dysponując zaledwie 6 AUXami :-P Ale dobre i to – będzie można zadowolić chociaż wokalistę. Szkoda tylko, że linkować można tylko kanały nieparzyste z kolejnym parzystym. W sumie jest tak w większości konstrukcji cyfrowych mikserów, jakby to był jakiś problem :-P Ale można z tym żyć.

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_MUTE_GROUPS

Kolejną nowinką w Master Fader v.2.0 jest dodatkowy panel z prawej strony aplikacji, dzięki któremu zyskujemy dostęp do kolejnych istotnych opcji. Od wersji Master Fader 2.0 dostępne są grupy miksowania (4) oraz mutowania/wyciszania (MUTE GROUPS) – również 4. Prócz tego prawy panel udostępnia możliwość mutowania procesorów efektów (oddzielnie pogłos i delay) oraz nabicie tempa dla delay’a – nie trzeba już się przedzierać do ekranu konfiguracji procesora efektów.

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_help

Warto również przypomnieć, że do Mackie DL 1608 można mieć podłączonych w sumie 11 iPadów (10 przez WiFi + zadockowany w mikserze) B-) Możliwe jest przydzielenie określonych praw poszczególnym iPad’om lub iPhone’om – bo również na iPhone’a jest dostępna apka Mackie My Fader, z ograniczoną wprawdzie funkcjonalnością i brakiem dostępu na przykład do regulacji EQ czy kompresorów, ale pozwalającą na określenie poziomów miksu na wybranym AUXie. Oznacza to, że każdy muzyk z kapeli może tak naprawdę sam kreować sobie proporcje w swoim odłuchu. Choć… wolałbym tego unikąć B-) To czysto hipotetyczna sytuacja :-P

Po kilku imprezach zagranych na nowej wersji softu Mackie DL 1608 z aplikacją na iPadzie Master Fader v.2.1.1 możemy stwierdzić, że mikser działa stabilnie. Aktualizacja trwa niecałe 10 minut. Jeśli pobierzemy aplikację na iPada, w momencie zadokowania go w mikserze zostaniemy zapytani, czy chcemy dokonać aktualizacji.

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_Show_Snapshot

Jeśli chodzi o samo działanie miksera, to nieco dłużej, niż można by tego oczekiwać, trwa wczytywanie ustawień Show stworzonych na poprzednich wersjach OSu miksera – podczas wczytywania sygnały są przetwarzane przez wcześniej załadowany Show. Lepiej i szybciej natomiast działa zapisywanie i odczytywanie Snapshotów, czyli ustawień całego miksera i mixu.

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_GAIN

Jedno się nie zmieniło - regulacja wzmocnienia przedwzmacniaczy mikrofonowych GAIN nadal jest analogowa. To rozwiązanie sprzętowe – jako gałki GAIN mamy potencjometry, a nie encodery, więc zmiana wersji oprogramowania na nowszą nie jest w stanie tu niczego zmienić. Inna sprawa, że preampy są znakomite – niskoszumne, znakomicie przenoszącym transjenty, z dużym headroomem, z fajnym ciepłym dołem i krystaliczną górką. Pod względem brzmienia Mackie DL 1608 to zawodowy sprzęt.

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_iPadDELAY

Mackie_DL1608_platinum2xNowa wersja Master Fader otwiera przed Mackie DL 1608 szeroko drzwi kariery :-) Z nowym oprogramowaniem ten mikser jest bezkonkurencyjny w swojej klasie. W klasie, którą sam stworzył :-P Wszędzie tam, gdzie nie potrzebujemy więcej jak 16 kanałów wejściowych i 6 torów AUX + suma, Mackie DL 1608 musi być brany pod uwagę. Tak pod względem funkcjonalności, jak i brzmienia. Z najnowszą aktualizacją Mackie DL 1608 wymiata. oczywiście dostaje od nas najwyższą nagrodę. Znowu. To pierwsza podwójna Platyna w historii naszej redakcji :-) Bo w pierwszym teście Mackie DL 1608 również otrzymał Platynową nagrodę max SPL redakcji PortalNaglosnieniowy.pl. Mackie DL 1608 to świetny wybór zarówno na eventy, jak do klubu muzycznego, czy wreszcie jako mikser dla zespołu muzycznego obsługującego eventy i imprezy okolicznościowe. Wesela również :-)

 

Możliwości

poziom_20

Brzmienie

poziom_15

Jakość wykonania

poziom_15

Opłacalność poziom_20
Ocena ogólna

poziom_20

 

Do testów dostarczył: Music Info

 

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_AUX_stereo

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_CH_stereo

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_delay2

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_LINK

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_PresetIN

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_Shows

Mackie_DL1608_Master_Fader_v2.1_Show_Snapshot

 

TAGI: Mackie DL 1608 test, mały cyfrowy mikser live na eventy, tani mały przenośny mikser cyfrowy sterowany z iPada, Mackie DL 1608 cena, jaki kupić cyfrowy mikser do zespołu eventowego, jaki wybrać tani mikser cyfrowy na wesela?, mały lekki cyfrowy mikser live z pełnym sterowaniem z Apple iPad, dobrze brzmiący mały cyfrowy stół, cyfrowy mikser live z liniami opóźniającymi i GEQ na każdym wyjściu

Reklama
Reklama